Nie tylko Polonia! Rozbudowa floty

We wcześniejszych artykułach koncentrowaliśmy się głównie na Polonii – najnowocześniejszym promie na Bałtyku w połowie lat 90. i wizytówce nowego operatora. Jednak Unity Line od samego początku nie ograniczało się wyłącznie do Polonii. W 1995 roku równolegle z nią na trasie Świnoujście–Ystad pływały także dwie starsze jednostki: m/f Mikołaj Kopernik i m/f Jan Śniadecki.

Segment cargo

Kiedy Polonia przyciągała uwagę pasażerów nowoczesnymi rozwiązaniami i bogatą ofertą pokładową, Unity Line obsługiwała również segment przewozów towarowych za pomocą dwóch innych jednostek:

  • m/f Mikołaj Kopernik – prom kolejowo-samochodowy wybudowany w norweskiej stoczni Trosvik Mekaniske Verksted w mieście Brevik, pierwotnie dla Polskich Linii Oceanicznych. Po latach służby w różnych strukturach armatorskich w lipcu 1995 roku zasilił on flotę Unity Line. W 2008 roku sprzedano go tureckiemu armatorowi i przemianowano na Harput;
  • m/f Jan Śniadecki – prom kolejowo-samochodowy zbudowany w Szwecji w Gotaverken Arendal dla Polskich Linii Oceanicznych. W barwach Unity Line pływał od drugiej połowy lat 90. przez rekordowe 35 lat w relacji polsko-skandynawskiej. Dopiero pod koniec 2023 roku ustąpił miejsca kolejnym inwestycjom.

Prawdziwy weteran

Jan Śniadecki stał się prawdziwą legendą bałtyckich przepraw, będąc najdłużej eksploatowanym promem w historii linii polsko-skandynawskich. Choć armator rozważał nawet jego przebudowę z myślą o obsłudze morskich farm wiatrowych, ostatecznie jednostka trafiła do greckiego nabywcy i zmieniła nazwę na Thalassitis.

Dynamiczny rozwój na trasie do Ystad (1995–2007)

Po sukcesie Polonii i ustabilizowaniu działalności pierwszej floty, Unity Line szybko umocniła pozycję na kluczowej trasie Świnoujście–Ystad. Z roku na rok rosła liczba przewożonych osób i ładunków. Na przykład w 2004 roku operator obsłużył 237 tysięcy pasażerów, co stanowiło 20-procentowy wzrost względem poprzedniego sezonu. Z czasem flota zaczęła się rozrastać o kolejne promy, co pozwoliło firmie umocnić swoją pozycję na bałtyckim rynku i myśleć o nowych inwestycjach.

Flota poszerza się o kolejne promy

W obliczu rosnącego zapotrzebowania rynkowego Polska Żegluga Morska zdecydowała się na… zakupy!

  • m/f Gryf – został zbudowany w 1990 roku w Landskronie (Szwecja) pierwotnie dla tureckiego armatora. Prom kupiony przez Polską Żeglugę Morską dopłynął do Szczecina w sierpniu 2004 roku pod dowództwem kpt. Krzysztofa Gziuta. Ceremonię chrztu, podczas której otrzymał imię Gryf, zorganizowano 8 grudnia 2004 roku, a jego matką chrzestną została prof. Czesława Christowa z Akademii Morskiej w Szczecinie. Początkowo Gryf obsługiwał trasę Świnoujście–Ystad, ale już w lutym 2007 roku zaczął pływać na nowo otwartej linii do Trelleborga. W marcu 2017 roku na jego pokładzie świętowano dziesiątą rocznicę istnienia tego połączenia.
  • m/f Galileusz – prom typu ro-pax przeznaczony do przewozu zarówno pasażerów, jak i pojazdów. Taka konstrukcja umożliwia łatwy załadunek i wyładunek aut bezpośrednio z nabrzeża bez zakłócania komfortu podróży pasażerów. Zbudowany w stoczni Van der Giessen de Noord w Krimpen Galileusz zadebiutował na morzu jako Via Tirreno. W lutym 2006 roku został nabyty przez EuroAfrica Linie Żeglugowe, a pod dowództwem kpt. Waldemara Frankiewicza wpłynął do Szczecina 19 czerwca 2006 roku. Po modernizacji w MSR Gryfia otrzymał imię Galileusz i 14 listopada 2006 roku wyruszył w swój pierwszy rejs w barwach Unity Line – ze Świnoujścia do Ystad.

Otwarcie linii do Trelleborga

Kolejnym etapem w rozwoju spółki było uruchomienie nowego połączenia ze Świnoujścia do Trelleborga – nastąpiło to 7 lutego 2007 roku. Dzięki temu Unity Line zaczęła stopniowo rozdzielać serwis pasażerski (koncentrujący się na trasie do Ystad) i towarowy (obsługujący głównie Trelleborg), co znacznie ułatwiło zarządzanie różnymi strumieniami transportu.

Do obsługi nowego kierunku przeznaczono promy Gryf i Galileusz, a także zakupioną w 2007 roku jednostkę Wolin.

  • m/f Wolin – zbudowany pierwotnie w Norwegii jako klasyczny ro-rowiec (typ roll-on/roll-off, gdzie pojazdy wjeżdżają i wyjeżdżają bezpośrednio z nabrzeża). Po okresie czarteru w Scandlines jednostkę zmodernizowano i przebudowano w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”, przekształcając ją w prom pasażersko-samochodowo-kolejowy. Od września 2002 roku już pod nazwą Sky Wind obsługiwała trasy między Turku a Sztokholmem. W 2007 roku statek trafił do Grupy PŻM. Uroczystość chrztu i nadania nazwy Wolin odbyła się 8 października 2007 roku w Szczecinie, a matką chrzestną została Maria Radwańska, dyrektorka lokalnego przedstawicielstwa TUiR Warta. Zaledwie kilka dni później prom rozpoczął regularne rejsy na linii Świnoujście–Trelleborg.

Wymiana starszych jednostek

W 2007 roku EuroAfrica zdecydowała się na wymianę wysłużonego Mikołaja Kopernika. Nowy prom, ochrzczony jako Kopernik w nawiązaniu do swojego poprzednika, przejął jego zadania na trasie do Ystad.

● m/f Kopernik – jednostka pasażersko-samochodowo-kolejowa, którą po raz pierwszy zwodowano w 1977 roku jako Rostock. W 1993 roku statek przeszedł gruntowną przebudowę. Od 1999 roku pływał pod nazwą Star Wind, a w 2005 roku jako Vironia. Kolejny rozdział w historii promu rozpoczął się 31 października 2007 roku, kiedy EuroAfrica kupiła jednostkę i nadała jej nazwę Kopernik. Niedługo potem prom rozpoczął obsługę trasy Świnoujście–Ystad w barwach Unity Line. Co ciekawe, wśród jego dowódców znalazła się kpt. Elżbieta Drożdżowska-Smulewicz – jedna z nielicznych kobiet za sterem w polskiej żegludze. W 2008 roku Kopernik zaczął przewozić wagony kolejowe na zlecenie PKP Cargo. Swoją służbę pod banderą szczecińskiego armatora zakończył 27 lutego 2019 roku.

Na horyzoncie pojawia się Skania

W tym samym czasie, gdy zakupiono Kopernika (2007 rok), PŻM i Unity Line szukały kolejnego statku, który wsparłby popularną Polonię. Po rozpatrzeniu ofert europejskich armatorów wybór padł na włoską jednostkę Eurostar Roma (armatora Grimaldi). Po modernizacjach i nadaniu nazwy Skania w 2008 roku prom wszedł na linię do Ystad, co stanowiło kolejny krok w umacnianiu pozycji Unity Line jako operatora dysponującego zróżnicowaną, a zarazem nowoczesną flotą.

Euroafrika zwiększa tonaż – „Copernicus” i „Epsilon”

W kolejnych latach, właściciel spółki Unity Line – Grupa Polskiej Żeglugi Morskiej – koncentrował się na rozbudowie swojej floty masowców, podczas gdy za modernizację tonażu promowego odpowiadała spółka Euroafrica. Strategiczne inwestycje doprowadziły do wzbogacenia floty o dwie jednostki: „Copernicus” (w 2018 roku) oraz „Epsilon” (w 2024 roku). Oba promy znacząco podniosły standard obsługi – zarówno w zakresie komfortu pasażerów, jak i możliwości dla przewoźników towarowych.

  • m/f „Copernicus” to jednostka siostrzana promu m/f Galileusz, który od lat należy do floty Unity Line. Zbudowany w 1995 roku, początkowo pełnił głównie funkcję frachtową. Podczas gruntownej modernizacji przeszedł znaczące zmiany, obejmujące rozbudowę rampy rufowej, instalację dodatkowego steru strumieniowego, wymianę środków ratunkowych oraz rozbudowę części hotelowej. Dziś jednostka oferuje aż 51 kabin ze 150 miejscami pasażerskimi (głównie dla kierowców ciężarówek). Copernicus, o długości 150 m, może przewozić do 90 standardowych ciężarówek, jednak w praktyce możliwe jest ustawienie nawet do 100 jednostek frachtowych.
  • m/f „Epsilon” powstał w 2011 roku i początkowo operował na Morzu Śródziemnym jako „Cartour Epsilon” pod włoską banderą operatora Caronte & Tourist. Ta nowoczesna jednostka, o długości 186 m, została zaprojektowana tak, by pomieścić aż 500 pasażerów oraz dysponować linią ładunkową o imponującej długości 2860 m, umożliwiającą przewóz około 170 jednostek frachtowych. W maju 2022 roku jednostkę zakupiła Grupa Hass Holding (właściciel Euroafriki). 30 grudnia 2023 roku „Epsilon” przypłynął do Szczecina, a po przeprowadzeniu drobnych prac remontowych, dołączył do floty Unity Line na linii Świnoujście–Trelleborg.

Co dalej?

Dziś, podobnie jak w przeszłości, firma stawia na strategię, która łączy wymagania pasażerów i przewoźników towarowych oraz troskę o środowisko. To oznacza kolejne fascynujące rozdziały w historii Unity Line. Zostańcie z nami, bo już wkrótce opublikujemy finałowy artykuł naszego jubileuszowego cyklu!