-
Gryf_szczecin
-
Gryf_szczecin_2
-
Gryf_szczecin_3
Nie tylko Polonia! Rozbudowa floty
We wcześniejszych artykułach koncentrowaliśmy się głównie na Polonii – najnowocześniejszym promie na Bałtyku w połowie lat 90. i wizytówce nowego operatora. Jednak Unity Line od samego początku nie ograniczało się wyłącznie do Polonii. W 1995 roku równolegle z nią na trasie Świnoujście–Ystad pływały także dwie starsze jednostki: m/f Mikołaj Kopernik i m/f Jan Śniadecki.
Segment cargo
Kiedy Polonia przyciągała uwagę pasażerów nowoczesnymi rozwiązaniami i bogatą ofertą pokładową, Unity Line obsługiwała również segment przewozów towarowych za pomocą dwóch innych jednostek:
- m/f Mikołaj Kopernik – prom kolejowo-samochodowy wybudowany w norweskiej stoczni Trosvik Mekaniske Verksted w mieście Brevik, pierwotnie dla Polskich Linii Oceanicznych. Po latach służby w różnych strukturach armatorskich w lipcu 1995 roku zasilił on flotę Unity Line. W 2008 roku sprzedano go tureckiemu armatorowi i przemianowano na Harput;
- m/f Jan Śniadecki – prom kolejowo-samochodowy zbudowany w Szwecji w Gotaverken Arendal dla Polskich Linii Oceanicznych. W barwach Unity Line pływał od drugiej połowy lat 90. przez rekordowe 35 lat w relacji polsko-skandynawskiej. Dopiero pod koniec 2023 roku ustąpił miejsca kolejnym inwestycjom.
Prawdziwy weteran
Jan Śniadecki stał się prawdziwą legendą bałtyckich przepraw, będąc najdłużej eksploatowanym promem w historii linii polsko-skandynawskich. Choć armator rozważał nawet jego przebudowę z myślą o obsłudze morskich farm wiatrowych, ostatecznie jednostka trafiła do greckiego nabywcy i zmieniła nazwę na Thalassitis.
Dynamiczny rozwój na trasie do Ystad (1995–2007)
Po sukcesie Polonii i ustabilizowaniu działalności pierwszej floty, Unity Line szybko umocniła pozycję na kluczowej trasie Świnoujście–Ystad. Z roku na rok rosła liczba przewożonych osób i ładunków. Na przykład w 2004 roku operator obsłużył 237 tysięcy pasażerów, co stanowiło 20-procentowy wzrost względem poprzedniego sezonu. Z czasem flota zaczęła się rozrastać o kolejne promy, co pozwoliło firmie umocnić swoją pozycję na bałtyckim rynku i myśleć o nowych inwestycjach.
-
Gallileusz 1
-
copernicus_6
-
kopernik 1
Flota poszerza się o kolejne promy
W obliczu rosnącego zapotrzebowania rynkowego Polska Żegluga Morska zdecydowała się na… zakupy!
- m/f Gryf – został zbudowany w 1990 roku w Landskronie (Szwecja) pierwotnie dla tureckiego armatora. Prom kupiony przez Polską Żeglugę Morską dopłynął do Szczecina w sierpniu 2004 roku pod dowództwem kpt. Krzysztofa Gziuta. Ceremonię chrztu, podczas której otrzymał imię Gryf, zorganizowano 8 grudnia 2004 roku, a jego matką chrzestną została prof. Czesława Christowa z Akademii Morskiej w Szczecinie. Początkowo Gryf obsługiwał trasę Świnoujście–Ystad, ale już w lutym 2007 roku zaczął pływać na nowo otwartej linii do Trelleborga. W marcu 2017 roku na jego pokładzie świętowano dziesiątą rocznicę istnienia tego połączenia.
- m/f Galileusz – prom typu ro-pax przeznaczony do przewozu zarówno pasażerów, jak i pojazdów. Taka konstrukcja umożliwia łatwy załadunek i wyładunek aut bezpośrednio z nabrzeża bez zakłócania komfortu podróży pasażerów. Zbudowany w stoczni Van der Giessen de Noord w Krimpen Galileusz zadebiutował na morzu jako Via Tirreno. W lutym 2006 roku został nabyty przez EuroAfrica Linie Żeglugowe, a pod dowództwem kpt. Waldemara Frankiewicza wpłynął do Szczecina 19 czerwca 2006 roku. Po modernizacji w MSR Gryfia otrzymał imię Galileusz i 14 listopada 2006 roku wyruszył w swój pierwszy rejs w barwach Unity Line – ze Świnoujścia do Ystad.
Otwarcie linii do Trelleborga
Kolejnym etapem w rozwoju spółki było uruchomienie nowego połączenia ze Świnoujścia do Trelleborga – nastąpiło to 7 lutego 2007 roku. Dzięki temu Unity Line zaczęła stopniowo rozdzielać serwis pasażerski (koncentrujący się na trasie do Ystad) i towarowy (obsługujący głównie Trelleborg), co znacznie ułatwiło zarządzanie różnymi strumieniami transportu.
Do obsługi nowego kierunku przeznaczono promy Gryf i Galileusz, a także zakupioną w 2007 roku jednostkę Wolin.
- m/f Wolin – zbudowany pierwotnie w Norwegii jako klasyczny ro-rowiec (typ roll-on/roll-off, gdzie pojazdy wjeżdżają i wyjeżdżają bezpośrednio z nabrzeża). Po okresie czarteru w Scandlines jednostkę zmodernizowano i przebudowano w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”, przekształcając ją w prom pasażersko-samochodowo-kolejowy. Od września 2002 roku już pod nazwą Sky Wind obsługiwała trasy między Turku a Sztokholmem. W 2007 roku statek trafił do Grupy PŻM. Uroczystość chrztu i nadania nazwy Wolin odbyła się 8 października 2007 roku w Szczecinie, a matką chrzestną została Maria Radwańska, dyrektorka lokalnego przedstawicielstwa TUiR Warta. Zaledwie kilka dni później prom rozpoczął regularne rejsy na linii Świnoujście–Trelleborg.
-
kopernik
-
Sniadecki
-
wolin
Wymiana starszych jednostek
W 2007 roku EuroAfrica zdecydowała się na wymianę wysłużonego Mikołaja Kopernika. Nowy prom, ochrzczony jako Kopernik w nawiązaniu do swojego poprzednika, przejął jego zadania na trasie do Ystad.
● m/f Kopernik – jednostka pasażersko-samochodowo-kolejowa, którą po raz pierwszy zwodowano w 1977 roku jako Rostock. W 1993 roku statek przeszedł gruntowną przebudowę. Od 1999 roku pływał pod nazwą Star Wind, a w 2005 roku jako Vironia. Kolejny rozdział w historii promu rozpoczął się 31 października 2007 roku, kiedy EuroAfrica kupiła jednostkę i nadała jej nazwę Kopernik. Niedługo potem prom rozpoczął obsługę trasy Świnoujście–Ystad w barwach Unity Line. Co ciekawe, wśród jego dowódców znalazła się kpt. Elżbieta Drożdżowska-Smulewicz – jedna z nielicznych kobiet za sterem w polskiej żegludze. W 2008 roku Kopernik zaczął przewozić wagony kolejowe na zlecenie PKP Cargo. Swoją służbę pod banderą szczecińskiego armatora zakończył 27 lutego 2019 roku.
Na horyzoncie pojawia się Skania
W tym samym czasie, gdy zakupiono Kopernika (2007 rok), PŻM i Unity Line szukały kolejnego statku, który wsparłby popularną Polonię. Po rozpatrzeniu ofert europejskich armatorów wybór padł na włoską jednostkę Eurostar Roma (armatora Grimaldi). Po modernizacjach i nadaniu nazwy Skania w 2008 roku prom wszedł na linię do Ystad, co stanowiło kolejny krok w umacnianiu pozycji Unity Line jako operatora dysponującego zróżnicowaną, a zarazem nowoczesną flotą.
Dziś, podobnie jak w przeszłości, firma stawia na strategię, która łączy wymagania pasażerów i przewoźników towarowych oraz troskę o środowisko. To oznacza kolejne fascynujące rozdziały w historii Unity Line. Zostańcie z nami, bo już wkrótce opublikujemy finałowy artykuł naszego jubileuszowego cyklu!