Ku przyszłości. Nowe wyzwania

W ciągu kilku lat od debiutu Polonii Unity Line przeobraziło się w dynamicznie rozwijającego się operatora z flotą zdolną sprostać zarówno potrzebom pasażerskim, jak i towarowym. Starsze promy typu Mikołaj Kopernik i Jan Śniadecki od samego początku stanowiły solidne zaplecze floty, a kolejne zakupy – Gryf, Galileusz, Wolin, nowy Kopernik oraz Skania – pozwoliły firmie sprostać zmieniającym się wymaganiom rynku.

Szybka i nowoczesna Skania

Po sukcesach związanych z uruchomieniem linii do Trelleborga oraz rozbudową floty o jednostki takie jak Gryf czy Galileusz Unity Line potrzebowało kolejnego statku, który uzupełniłby ofertę przewozów pasażerskich i towarowych. Wybór padł na prom Eurostar Roma włoskiego armatora Grimaldi Ferries, który Polska Żegluga Morska zakupiła w 2008 roku i zmodernizowała w stoczniach w Szczecinie i Gdańsku.

28 sierpnia 2008 roku przy Wałach Chrobrego w Szczecinie odbył się uroczysty chrzest jednostki, która otrzymała nazwę Skania. Od 1 września tego samego roku zaczęła ona obsługiwać linię Świnoujście–Ystad, wyznaczając nową jakość podróżowania po Bałtyku. Do dziś Skania pozostaje jednym z ważniejszych promów Unity Line, symbolizując udane połączenie tradycji z nowoczesnością.

Niespełnione plany stoczniowe

Widząc stale rosnący popyt na przewozy towarowe i pasażerskie, Polska Żegluga Morska rozpoczęła ambitny projekt budowy dwóch ro-paxów w Stoczni Szczecińskiej Nowej. Planowane jednostki – Piast i Patria – miały wejść do eksploatacji w latach 2010–2011. Niestety, zaprzestanie działalności stoczni w 2009 roku spowodowało utratę ważności kontraktu. Marzenia o dwóch zupełnie nowych promach musiały więc ustąpić miejsca priorytetom.

Nabytki i inwestycje EuroAfrica

Właścicielem Unity Line pozostaje Grupa Polskiej Żeglugi Morskiej, ale za część promowych inwestycji odpowiada EuroAfrica Shipping Lines. W 2018 roku wprowadziła ona do floty prom Copernicus (dawniej Puglia), który został gruntownie zmodernizowany – m.in. pojawiły się w nim nowe jadalnie oraz dekoracje autorstwa Rafała Olbińskiego.

Dziś Copernicus łączy Świnoujście z Trelleborgiem, a od 2024 roku w barwach Unity Line pływa również Epsilon – solidny prom włoskiej konstrukcji wcześniej obsługujący linie na Morzu Irlandzkim.

Trzy dekady żeglugi i nowy rozdział

W jubileuszowym cyklu artykułów przedstawiliśmy różne oblicza Unity Line: od pionierskiej Polonii i kulis jej budowy poprzez rozwój kolejnych linii i modernizację floty po plany sięgające w przyszłość. Trzy dekady działalności Unity Line pokazują, że przy determinacji, otwartości na zmiany i wysokich wymaganiach wobec siebie można skutecznie odpowiadać na stale rosnące potrzeby rynku oraz wymagania pasażerów.

Cała ta historia – pełna wyzwań, sukcesów i innowacji – doprowadziła nas do czasów obecnych, czyli momentu, w którym spółka obchodzi jubileusz – 30-lecie.

Dziś, wchodząc w kolejną dekadę swojej działalności, firma nie tylko czerpie z bogatego doświadczenia, ale też patrzy śmiało w przyszłość, przygotowując się do wprowadzenia najbardziej ekologicznych i nowoczesnych promów na Bałtyku. To najlepszy dowód na to, że Unity Line nieustannie chce łączyć Polskę ze Skandynawią w sposób nowatorski, bezpieczny i przyjazny środowisku.

W każdej chwili możecie dołączyć do naszej morskiej podróży. Zapraszamy na pokład!